Har alltid stört mig en aning på att folk så ofta klagar på SL. Visst, de klarar inte riktigt av vintervädret, men säkert mycket bättre än i länder som inte är lika vana. Dessutom får de inte tillräckligt med pengar för att kunna göra alla de förbättringar folk kräver av dem. Om alla betalade skatt som de ska och slutade planka kanske det skulle hjälpa? Anyways, SL har ju gett många anledningar till varför tåg är inställda eller försenade och det irriterar ofta, speciellt när man har bråttom. En av de vanligaste anledningarna är "tekniska fel" och som ni kanske vet är de inte så konkreta i sin beskrivning. När någon till exempel hade tagit självmord med hjälp av pendeln kallade de det "olyckshändelse" eller liknande. Det är ju lätt att bli arg istället för ledsen då, när man inte vet att någon dött.
Åter till ämnet. Vad är det för tekniska fel de alltid har? Den frågan har nog några ställt sig genom åren. Well, nu vet jag - iallafall ett av dem. Och jag gissar att det är rätt vanligt. Igår satt jag på pendeln vid Sollentuna station i en halvtimma. Efter kanske fem-tio minuter sa de att de hade tekniska problem med dörrarna men att de höll på att fixa det. Meddelandet upprepades några gånger med jämna mellanrum och efter kanske tjugo minuter vad det konstaterat att en av passagerarna hade dragit upp dörrarna längs bak i tåget, så att de nu inte gick att stänga på rätt sätt. En stund senare fick hela tåget evakueras och togs ur trafik. Allt på grund av en stressad passagerare.
Folk borde tänka sig för innan de förstör tågen. Tänk på kostnaderna det innebär för SL - pengar de kunde använt till att uppfylla era krav om ni inte hade förstört dörrarna. Kanske är det ni själva som är probemet?
Bara en liten tanke
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar